Ademhalingtips voor het zwemmen

De ademhaling is één van de moeilijkste elementen van de zwemtechniek. Of je nu schoolslag of borstcrawl zwemt; de manier van ademhalen is heel anders dan bij welke sport dan ook. En bij 2 kilometer zwemmen wil je natuurlijk nog wel genoeg lucht over hebben om juichend de finish over te gaan! Hoe haal jij eigenlijk adem tijdens het zwemmen?

Een goede ademhaling is lang, diep en laag in de buik. Je ademt in door de neus, je laat ontspannen de lucht naar beneden stromen en je houdt het kort even laag vast in de buik. Hierna kun je vervolgens relaxt weer door je neus of mond uitademen. Dit is een prima ademhaling die in heel veel sporten ook toepasbaar is.

De moeilijkheid in het zwemmen is dat de hierboven beschreven ademhaling heel vaak wordt toegepast in het water. Dit gebeurt bijna onbewust, maar ook vaak vanuit de ervaring van andere sporten. Bij deze sporten denk je bijna niet na over het ademhalen. Omdat zwemmen heel conditioneel is, doe je in het water gelijk wat je normaal ook doet. Niet wetende dat dit niet handig is.

De ademhaling tijdens het zwemmen is namelijk het tegenovergestelde van een normale ademhaling. Of je nu borstcrawl of schoolslag zwemt, de ademhaling is hoger, korter en frequenter. Dit komt door 2 redenen:

  1. Bij het zwemmen gebruik je veel spieren, daarom ligt de hartslag gemiddeld hoger dan bij veel andere duursporten, ook bij een lage intensiteit. Je hebt dus meer zuurstof nodig en moet vanaf het begin eigenlijk al hoger en korter ademhalen.
  2. Als tweede is het beter om korter en hoger adem te halen omdat je in het water ligt. De druk van het water op je lichaam maakt het lastig om goed diep in te ademen. Uitademen daarentegen gaat wel makkelijker. Bij een normale ademhaling ‘verlies’ je dus in feite lucht, omdat je moeilijker in- dan uitademt. Als je de ademhaling korter en hoger houdt, voorkom je dit tekort.

Ga dus de komende tijd proberen anders adem te halen tijdens het zwemmen. Adem goed maar niet te veel in wanneer je start met zwemmen, en blaas ontspannen uit. Zorg dat je vaak en kort ademhaalt.

Als extra: Wil je de ademhaling van de borstcrawl verbeteren ga dan aan de slag met de oefening Single Arm Drill.

Of doe mee met onze Borstcrawlcursus Short Edition die binnenkort start:

11 juni - 18.10 uur             

19 juni - 20.15 uur          

Tot slot, ligt het niet altijd aan je conditie als je na een paar baantjes buiten adem bent. Al werkt dat wel goed voor je motivatie om vaker te zwemmen!

Personal Swimming is 7 juli ook aanwezig bij de ACS Kick-off. Tijdens deze middag trappen we samen met alle deelnemers en vrijwilligers het ACS-seizeon af. Je kunt je HIER inschrijven voor de kick-off!